|
||||||
| Bæreprat Her kan det snakkes om alt som har med bæring og bæretøy å gjøre |
![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Det dukker stadig opp flere tråder med spørsmål om det å bære fremovervendt. Det jeg har lest av bæring hittil, anbefaler hovedsakelig ikke fremovervendt bæring. Når det anbefales (som i intruksjonene her på TI) er det for barn som må se ut. I et foredrag av Solveig A. Waal sist, gikk hun spesifikt og anbefalte ikke å bære barnet i bla. buddhastilling pga feil belastning på barnets bekken. Er det riktig å vise til fremovervendt bæring i det hele tatt, som i intruksjonene?
Her er noen av grunnene jeg har kommet over, til at fremovervendt bæring ikke anbefales: Barnet har ingen mulighet til å skjerme seg for intrykk Ved fremovervendt bæring påtvinges barnet inntrykk uten mulighet til å gjemme seg inntil bæreren. Selv ved ryggbæring har barnet mulighet til å gjemme seg inntil bærerens rygg eller nakkegrop. Barnet har ingen mulighet til å lese omgivelsene via bærerens ansikt Barnet leser seg inn omgivelsene ved å studere bærerens ansiktsutrykk. Små barn orientere seg ikke i omgivelsene via lyd på samme måte som voksne. Eks: ved en brå høy lyd vil voksne orientere seg mot lyden, mens barnet vil orientere seg mot bærerens ansikt for å lese dennes utrykk om det er trygt eller ikke. Ved fremoverbæring har ikke barnet denne muligheten. Moro-refleksen stimuleres Moro-refleksen, "fall-refleksen" utløses når barnet får følelsen av å falle. Refleksen er angst-utløst, barnet føler seg utrygt. Ved fremoverbæring utløses denne refleksen oftere, siden barnet ikke har noe mot magen sin, og får fritt armslag. Ikke ergonomisk for bæreren Tygndepunktet blir feil. Barnet kommer ofte lenger ned, i tillegg til at tyngdepunkte blir forskjøvet ut fra bærerens kropp. Ikke ergonomisk stilling for barnet Barnet får en krumning i ryggen, som er ulik den et barn får når det bæres med ansiktet mot bæreren. Dette skyldes bærerens anatomi. Barnets ryggrad vil naturlig følge bærerns ryggrad når det bæres mage mot mage, den samme type krumning som barnet har i mors mage. Solveig A. W som har skrevet mye om bæring tok spesiellt opp dette på et foredeag, og nevnte spesiellt buddha-stillingen som gav feil belastning på barnets bekken, med hele barnets vekt. Noen sier at det er samme stilling som barnet har i mors mage, men barnet får da ingen belastning. Fremovervendt bæring har ikke forekommet i et historisk perspektiv Meg bekjent er forovervendt bæring et "nytt" fenomen. (Er det skapt av BB og tilsvarende seler?) Markedsføringen spiller kanskje på foreldrenes ønske om å la barnet sitt se mest mulig, og få flest inntrykk. Hvis fremovervendt bæring var gunstig, hvorfor sees ikke bilder av slik bæring fra tidligere? Jeg har ikke kommet over andre grunner til å bære fremovervendt, enn et ønske fra bæreren at barnet skal se ut eller at barnet ønsker å se ut. Misforstått kan man kanskje si, iom at barnet ser fint ut til hver side, samt ulempene over det medfører. Det virker som det er gode grunner til å fraråde fremovervendt bæring, når en ser på lista over. Særlig til "nye" bærere som tar med seg "BB"-bæringa over til MT/sjalverdenen. Kanskje jeg har nerdet litt mye rundt dette her nå... Hva tenker dere?
|
||||
|
||||
|
interessant lesning! har lurt litt på dette, særlig siden det med hotslingen min kom med instruksjoner til buddhastilling, trodde jeg kanskje dette var ok jeg. vesla mi liker godt å sitte sånn, men da tror jeg heller jeg går for den "sitte-sidelengs"-versjonen, der hun kansnu hodet mot meg når hun er sliten, evnt fortsette med mage-mot-mage, som vi bruker mest av alt. fint med en som har litt peiling som kan oppsummere litt!
|
||||
|
||||
|
Så flott med denne tråden! Jeg har også tenkt en del på dette i det siste, fordi dette er et spørsmål man veldig ofte får når man bæremisjonerer litt. Jeg tror at noe av grunnen til dette (i hvert fall når spm kommer fra fok som har brukt feks BB) er at i vanlige bæreseler ser barnet ut til å sitte utrolig ukomfortabelt når det er mage mot mage. Nå skal det sies at jeg har ikke prøvd BB selv, og det er jeg nesten litt lei for - for det hadde vært ok å kunne argumentere med det når jeg 'misjonerer' Bare en liten bemerkning til: Sitat:
|
|
|
||||
|
||||
|
Flott innlegg, Ullsokk! Mange argumenterer med at de har så aktive og nysgjerrige barn at de må sitte med ansiktet ut (gjerne fra toukers alder stemples barnet som for nysgjerrig til å kunne sitte mot bæreren *klør meg i hodet*) Dette synes jeg er rart å forstå. Har sett mange særdeles aktive barn bli båret tett inntil uten problemer. Spesielt synes jeg argumentene med skjerming og mulighet til å vende ansiktet mot bæreren er viktig, i tillegg til argumentet om anatomi og ergonomi, som helt klart støttes best og riktig ved bæring med ansiktet inn mot bæreren. Jeg tror som du at behov om foroverbæring ofte er et behov fra foreldre om at barnet skal stimuleres og oppleve mest mulig. Jeg tror mer på at det mest interessante for en liten baby er mammas ansikt og trygge favn ![]() Hvis man har store ønsker om at barnet skal kunne se ut anbefaler jeg slyngebæring, da barnet kan sitte på hofta og ha god oversikt og samtidig mulighet til å vende seg inn mot bæreren hvis den ønsker det. Ved høy ryggbæring i sjal og MT vil barnet også ha god oversikt.
Stolt mamma til Pjokken (03), Påsan (06) og Pia (08) ![]() Sist endret av Avalon : 22-04-2008 kl 12:53 |
|
|
||||
|
||||
|
jeg har en datter som kan vel kalles veldig aktiv. bar henne en del i bb i begynnelsen siden jeg ikke visste om noe annet og så fort hun hadde blitt god å trygg på å holde hode selv over lang tid bar jeg henne med ansiktet utad. men etter at vi begynte å bære i mt, slynge og sjal har jeg ikke merket noe til at hun ble utilpass på noen måte eller så mindre. hun be heller mye roligere en hun var når jeg bar henne i bb hvor hun ble fort sliten og lei. etter ca 20 min ville hun ut av den ofte før også. men i annet bæretøy kunne jeg bære henne flere timer uten noen form for sutrin. takk for flott innlegg ullsokk
|
||||
|
||||
flott tråd! Fine tanker om framovervent bæring ullsokk
|
||||
|
||||
|
Bra tråd, Ullsokk! Håper denne kan bli klistret inne på "Jeg er nybegynner...."?!
|
||||
|
||||
Glimrande tråd Ullsokk! ![]() Kunne denne blitt klistra ein eller annan plass kanskje? For det er veldig mange 'ferske' som spør om dette med framovervendt bæring - eg hugsar godt eg gjorde det sjølv òg - og å lese dette gir jo mange gode svar
|
||||
|
||||
|
hmm, I'm very wary of getting into a debate on this subject, I think it's much easier to talk about in person... but for short amounts of time, and in specific situations, I think some forward-facing carrying can be fine. I do it in arms often, at this age my baby is now (4 months) she truly enjoys watching her sisters play, and checking out what's going on around her. She likes doing this from the safety of my arms, for sure. When I'm standing next to a playground and my older girls are playing she loves to be held facing towards them watching them play. A carrier that helps ease the burden on my arms, neck and shoulder while I stand with her and watch them is great! I would never walk fast and far with her in that position. Then she would bounce around, the center of gravity would be wrong, everything would be awkward. I would turn her around as soon as I began moving a lot. I'm very in-tune with my baby and I can tell by her movements if she's getting tense and overwhelmed by looking around. She likes to look at her sisters, she gets excited and invigorated watching them play. She smiles when they look at her and she makes attempts to engage them with noises and motions with her hands. As soon as she gets tired, or has too much of it, she starts turning to look back at me. Or stops making eye contact with them and just looks down. or vocalizes small sounds of discontent. Then I turn her in to face me instantly. I think it's very important that parents are made aware of the disadvantages with forward-facing carrying. And I think it's very important for them to learn the potential dangers of carrying in a forward-facing position too long, or when moving too fast. But I also think "letting" parents learn about *better* ways to carry facing forward can help more parents open their minds to all types of baby carriers. If someone is convinced their baby only wants to face forward and is told they can do it with their wrap... they will try. They will (hopefully) learn how to tie the wrap and position the fabric so their baby has the legs supported up in a sitting position (therefore more ergonomically correct). The baby (who might have been used to this position already in-arms) might be more open to sitting in the wrap at first, and the parent is more open to trying it with a happy baby. Then the parent realizes this position is causing the baby's weight to pull forward on their shoulders and it would be nicer to have the baby tied closer to their body. They're now more comfortable with wrapping technique, and the baby is used to this long length of fabric being twined around him... So they try it with the baby facing-in and VOILA- pure comfort for both of them, they love it and they realize all the advantages. They've found their way down the path to babywearing love.
|
||||
|
||||
|
Veldig flott tråd. Jeg har jo båret B litt forovervendt. Først i BB (som jeg kjøpte i desperasjon ettersom ungen nektet å sitte i noe annet) Jeg bar vel bittelitt fremover i mei tai også, sånn for å overleve på flyplassen. Nå i ettertid ser jeg at grunnen til at han godtok det, og ikke inn mot meg, var nok at han "glemte" at det var ubehaglig å sitte i mei tai. Nå som bekkenet er bedre sitter han gjerne mage mot mage, og vi bærer masse på den måten i mei taien, og litt i sjal. Hvis han vil se mer nå, setter jeg han i ringslynga på hofta, og han digger det. Jeg syntes det var vondt i bære forovervendt også, det ble helt feil på en måte. Gjorde det litt nå i kveld, i babybjørn, bare for å få ryddet av middagsbordet liksom, og det var skikkelig ubehaglig. Neste gangen blir det ryggbæring.
|
||||
|
||||
|
Sitat:
Jeg tenkte akkurat på det du skrev om å finne veien ned "the path to babywearing love" idet jeg postet innlegget, og det er et godt poeng. Allikevel er det kanskje dumt å anbefale en stilling som hverken er ergonomisk eller behagelig for barn eller bærer...Kanskje det er en ide å gi nærmere forklaringer rundt foroverbæring i eks. instruksjonene?
|
||||
|
||||
|
Fin tråd. Jeg mener at når barnet blir så stort at det vil ha bedre utsyn, er det bedre å gå over på ryggbæring. Da kan barnet se hva det vil, og samtidig skjerme seg når det føler for det.
|
||||
|
||||
|
Vår fysio på helsestasjonen anbefaler bæring i babybjørn forovervendt... Jeg hadde med sjaltaien i dag, og da ble hun skikkelig imponert. Men var litt skeptisk til at han ikke kunne sitte utover..
|
|||
|
|||
|
:tilbe: Superflott tråd!!!
|
||||
|
||||
|
Knalltråd! Kjenner igjen argumentene fra andre steder og egen erfaring. Jeg har båret littegran framover i sjalet, men bare hjemme (kjente omgivelser) og når han har vært våken og opplagt, og bare i korte runder. Det virkelig skriker inni meg når jeg ser små nyfødte babyer på superintense steder som IKEA ol. liggende på rygg i sånne barneseter som er påmontert handlevogner. Minner meg om en kaninunge som snart blir tatt av hauken. Et eller annet helt instinktivt galt med å la dem ligge alene og eksponert på den måten. Angående forovervendt bæring og andre kulturer/tider: Jeg bærer masse i sjal i skogen (utenfor sti og vei), og tror grunnen er at forovervendt bæring utsetter sårbare kroppsdeler som øyne, munn og nese for stikk og risp. Junior har fått mang en grankvist i bakhodet, men det gjør jo ikke noe, for der er jo den tjukke skallen hans, pluss lue og et lag med sjal. |
|
|
||||
|
||||
|
så fin tråd! ser at den kom da jeg var på ferie. men jeg synes at den skal få komme seg opp igjen, jeg. forsåvidt var det jo endel kulturer der man bar med barnet rygg mot rygg, f.eks. i en papoose: (men selv om navajo-barn gråt lite etterhvert, kan man jo spørre seg om hvor gunstig det var psykisk for barnet å være bundet til en planke i lange stunder av gangen. fysisk sett vet man jo at det var ytterst lite heldig) |
|
|
|||
|
|||
|
Vi bærer fremovervendt stort sett hver eneste dag og gutten vår gir tydelig uttrykk for at han liker det. Dersom jeg bærer ham mage mot mage begynner han fort å kjede seg og gir uttrykk for å være misfornøyd. Det krever at vi beveger oss hele tiden om han skal synes det er ok å bli bært mage mot mage eller på ryggen. Stopper jeg opp for å sette på vaskemaskinen, lage mat eller lignende så ser han ikke hva jeg holder på med, blir frustrert og gir tydelig uttrykk for mistrivsel. Jeg har ikke prøvd hoftebæring, men jeg ser et potensielt problem med at det kan bli lettere for ham å gripe etter det jeg har i hendene om han bæres slik. Han får lov til å ta og noen ganger smake på ting og tang på vår vei, når jeg bærer ham fremover har jeg god kontroll på hva han har mulighet til å få tak i å kan hindre at han putter noe i munnen som ikke skal i munnen. I fare for å gjøre meg selv veldig upopulær så tror jeg barn er veldig forskjellige og jeg tror ikke alle barn synes mammas mage til enhver tid er det mest spennende. Noen barn er veldig skeptisk til verden andre er det ikke. Hvis man allerede har gjort seg opp en mening om at barna synes omgivelsene er skummel og har behov for å se på mamma hele tiden er man da virkelig åpen for å lytte til barnets behov eller ser man det man ønsker å se? Vi bærer på rygg eller mage mot mage på tur, når vi støvsuger eller andre aktiviteter med mer kontinuerlig bevegelse eller om vi går frem og tilbake på gulvet med ham for å få ham til å sove. Vi har en gutt som ikke nøler med å si fra om han ikke trives, enten han kan se ansiktet vårt eller ikke. |
|
|
||||
|
||||
|
Sitat:
Når lillemor var rundt 4 mnd. og vi var ute og gikk tur ble hun noen ganger lei av å sitte vent mot meg. Og jeg hadde ikke lært meg å bære på rygg enda. Så da tok jeg (for å unngå hyling) å bar henne fremovervendt. Jeg hadde en øvre grense på 20 min. På shopping og slikt kunne hun sitte mot meg hele tiden (sikkert for der er det så mye å se), men på tur ville hun altså ikke det etter en stund. Etterhvert lærte jeg å bære på rygg, så da begynte jeg med det i stedet. Jeg velger å tro at for korte stunder, i et rolig miljø, en gang i blant bør det gå greit med fremovervent bæring. Og å bære fremovervent i sjal en kort stund er jo ikke verre enn fremovervent i armene en kort stund. Men om man har lært seg ryggbæring er det jo slett ikke nødvendig! Så da er det kanskje bedre å bare ta steget å lære seg det? Da er man hvertfall på den "sikkre" siden
Mamma til mai 07 og aug.09![]() Sist endret av FruLykkelig : 22-04-2008 kl 15:38 |
![]() |
|
| Stikkord |
| forovervendt , fremovervendt |
«
Forrige tråd
|
Neste tråd
»
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd startet av | Forum | Svar | Siste innlegg |
| Sitte fremovervendt! | Mini-me:) | Hva skal jeg velge | 1 | 27-03-2007 08:40 |
| Bære fremovervendt i MT på magen? | Happiness | Bæreprat | 1 | 28-02-2007 18:08 |
| Fremovervendt | ping | Hva skal jeg velge | 6 | 23-02-2007 20:55 |
| Ang å bære fremovervendt | Pus | Hva skal jeg velge | 13 | 23-02-2007 10:11 |
| fremovervendt i slynge? | frk Ludvig | Hva skal jeg velge | 3 | 19-09-2006 20:34 |

Hva tenker dere?

(03), Påsan
(06) og Pia (08) 

to judge.
mai 07 og
aug.09
Linjærmodus