Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Pavlova kake

Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Oslo
    Images
    2

Pavlova kake

Jeg fikk min første smak på Pavlova kake 17. mai og ble frelst - prøvde selv å lage en i går, med blandede resultater. Er det bare jeg som er helt håpløs på kjøkkenet, eller kan man ikke bake denne kaken dagen før den skal spises?

Grunnen til at jeg lurer er at bunnen (marengsen) ble myk dagen etter...jeg hadde da selvfølgelig lagd den helt ferdig dagen før, med krem og bær på. Var dette grunnen til at bunnen ble myk? Mener den skal være som tørr marengs?!?
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder
    Mamma til
    storesøster (juli-04), mellomsøster (sept-06) &
    lillebror (sept-09)
    :Sommerfugl2:

Ble medlem
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Jepp, du kan lage bunnen dagen i forveien, men den må "monteres" rett før servering.

3. Den bør lages dagen før og når den er ferdig stekt skrur du av varmen, setter en treredskap i steovnsdøra og lar den stå slik til du skal pynte.

En god pavlova skal være sprø utenpå og seig inni.

Pavlova er min absolutte yndlingskake, bare så syned den må lages med sukker Jeg har prøvd å lage med sukrin el.l., men det blir bismak, eller den blir ikke seig..Tror det er her sukkeret kommer inn..
    Imse- mor til storebror 03, Prinsessa 05 og Dokka 07

Kva i all verden er en pavlova?
    MamaFisi PapaFisi BabyFisi BlidFisi

Sitat Opprinnelig skrevet av MamaFisi Vis innlegg
    Kva i all verden er en pavlova?

dette er pavlova kake

6. Feilen var at du la på krem og frukt/bær ja Smakte denne kaka for første gang i helgajeg, og herremin så godt!. Fikk full forklaring fra samboerens tante om hvordan man skulle lage den...hehe.
    13.01.06

29.12.08

Ble medlem
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim, Norway, Norway
    Images
    94
    Jeg lagde pavlova til 17. mai med stor suksess og wowowowo så herlig den var! Puttet modne mango på toppen og pistasjnøtter!
    Har du spørsmål om bruk av forumet så legg gjerne inn en tråd på Admin og jeg i stedet for å sende meg PM! :hjertebankbankbank:

Februar 2001 Desember 2004 Januar 2008 April 2013

Ble medlem
    Jan 2006
    Sted
    Images
    94
    Jeg lærte forresten nettopp på Masterchef at marengsen skal mikses på relativt lav hastighet, ellers faller den sammen i ovnen! Og det stemte med min - den falt HELT sammen i ovnen og jeg lagde den på maks hastighet - men den ble snaddergod likevel!

Har lyst å lage Norwegian Surprise snart (som de lagde på Masterchef sist) - med sukkerbrød, is og pavlova på toppen!
    Har du spørsmål om bruk av forumet så legg gjerne inn en tråd på Admin og jeg i stedet for å sende meg PM! :hjertebankbankbank:

Fru Pigalopp Guest
    Bunnen kan du lage flere dager før. Men krem og bær skal på rett før servering. Det er en veldig god kake
    Man kan forresten bytte ut kremen med is, med bra resultat

Ellers fikk jeg sykt lyst å prøve Omelett Norvégienne som jeg så på masterchefs for noen dager siden, og minnet meg om pavlova bare hakekt mer avansert. Den har is mellom to lag av sukkerbrød, og så marengs på toppen. Kaken skal være kald inni, og varm utpå....
    Sist endret av Fru Pigalopp : 23-05-10 kl 22:14

Ble medlem
    Jan 2006
    Sted
    Images
    94
    Sitat Opprinnelig skrevet av Linerla Vis innlegg
    Bunnen kan du lage flere dager før. Men krem og bær skal på rett før servering. Det er en veldig god kake

Ellers fikk jeg sykt lyst å prøve Omelett Norvégienne som jeg så på masterchefs for noen dager siden, og minnet meg om pavlova bare hakekt mer avansert. Den har is mellom to lag av sukkerbrød, og så marengs på toppen. Kaken skal være kald inni, og varm utpå....
    Nettopp - akkurat den var det jeg mente!!! :saaaglad: Den så nyyyydleig ut! Mats - han trønderen - traff jeg forresten bak disken på Cielo når jeg og Bellami skulle kjøpe is her om dagen, så jeg regner med det betyr at han ikke vant ettersom han ikke er på kokkeskole i frankrike akkurat nå...

Mamma lager lys pavlova med vaniljekrem og fløte som fyll og bær på toppen.
    Til 17 mai lagde hun med friske jordbær, dyppet dem i gele, la dem på og la resten av geleen over med skje og satte den i fryseren en liten stund.
    Denne ble supergod og den var like god dagen etter.

Jeg lager sjokolade pavlova med fløte og fryste bringebær på toppen, denne kan IKKE spises dagen etter

Fru Pigalopp Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av maje76 Vis innlegg
    Mamma lager lys pavlova med vaniljekrem og fløte som fyll og bær på toppen.
    Til 17 mai lagde hun med friske jordbær, dyppet dem i gele, la dem på og la resten av geleen over med skje og satte den i fryseren en liten stund.
    Denne ble supergod og den var like god dagen etter.

Jeg lager sjokolade pavlova med fløte og fryste bringebær på toppen, denne kan IKKE spises dagen etter
    Sjokolade-pavlova?
    Hvordan gjør du da? Smeltet sjokolade i marengsen?

Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Nedre Romerike
    Images
    1
    Mamma lager en ganske lik kake, men med eggekrem i tillegg, denne smaker knallgodt også dagen derpå, er seig og god og blir ikke blaut... Visper du marengsen lenge nok? Har ikke oppskriften her, men såvidt jeg husker så vispes hennes i 30-40 min.
    Mamma til snuppa (des 08) og lillebror (aug 10)

Ble medlem
    Mar 2010
    Sted
    Bergen
    Sitat Opprinnelig skrevet av Concertina Vis innlegg
    Mamma lager en ganske lik kake, men med eggekrem i tillegg, denne smaker knallgodt også dagen derpå, er seig og god og blir ikke blaut... Visper du marengsen lenge nok? Har ikke oppskriften her, men såvidt jeg husker så vispes hennes i 30-40 min.
    Det høres nesten ut som Kvæfjordkake/Verdens beste. Mmmmm.... Nå fikk jeg lyst på kake!
    Snuppa - oktober 2009
    Snuppeline - november 2012

Håndarbeidsbloggen min blir oppdatert i ny og ne, når jeg har laget noe nytt: http://stillow.net

15. Sitat Opprinnelig skrevet av Linerla Vis innlegg
    Ah, dei hadde det på kakekurs her om dagen. Baked Alaska heiter den også, heilt sprøtt at ein kan steike is i steikeovnen og at den likevel kjem ut og er IS og ikkje smelta krem!

Drøymer framleis om den fantastiske pavlovaen mammaen til ei venninne lagar, med masse kiwi og druer!
    Vesle A 2007 Oktoberfrijol 2009 Julisnupp 2013

Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Oslo
    Images
    2
    Jeg har hørt at man skal piske marengsen på lav hastighet først og så sette opp farten - totalt ca 10 min...

Dagen etter ble bunnen litt sånn kokosbolleaktig inni, aller her tror det er pga pynting dagen før:Blomst2: Skal forsøke igjen og se om det hjelper å pynte og spise samme dag. Vi brukte forresten en blanding av eggekrem og krem til fyll. Har lyst å prøve vaniljekrem neste gang. PÅ toppen hadde jeg jorbær, bringebær og blåbær. Kaken ble iallefall borte på rekordtid.
    Mamma til
    lillebror (sept-09)

17. Du skal ikke bare pynte samme dag, du skal legge på fyllet 5 minutter før du sier velbekomme. Bare etter en time vil den bli myk. Det er jo verdens enkleste kake å pynte. Om jeg har den med til noen, tar jeg bær i en boks og vispet krem i en annen og slenger alt på like før servering. Kaka er uansett borte først av alle.
    Imse- mor til storebror 03, Prinsessa 05 og Dokka 07

Fru Pigalopp Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Imse Vis innlegg
    Du skal ikke bare pynte samme dag, du skal legge på fyllet 5 minutter før du sier velbekomme. Bare etter en time vil den bli myk. Det er jo verdens enkleste kake å pynte. Om jeg har den med til noen, tar jeg bær i en boks og vispet krem i en annen og slenger alt på like før servering. Kaka er uansett borte først av alle.

Når marengsbunnen er klar, kremen pisket, og bærene renset/frukten kuttet opp, er det jo bare å slenge alt sammen på bunnen. Det kan man gjøre på under et minutt! Så man "pynter" ikke kaka før kaffen er ferdig

Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Oslo
    Images
    2
    På 17. mai ble bunn medbrakt og krem laget rett før servering, men jeg laget med eggekrem som tar litt mer tid - skal jo også kjøles ned før jeg legger det på. Er det andre tips til krem? vaniljekrem + krem, krem, krem + eggekrem andre versjoner? Hva er best? Fikk mye skryt av eggekrem+krem.:Blomst2:
    Mamma til
    lillebror (sept-09)

Lignende tråder

1. Kake på bål
    By Tullip in forum Mat og kosthold
    Svar: 13
    Siste innlegg: 26-11-09, 20:48
  2. Flere pavlova-spørsmål..
    By Kroklisse in forum Mat og kosthold
    Svar: 16