Viser resultater 1 til 10 av 10
  1. Enkel vårrull oppskrift?

Noen som har oppskrift på noen enkle vårruller?? Har så lyst å lage imorgen,men orker ikke noe kjempe avansert greier!
    Mamma til 3 nydelige skatter 05-07-12

Før du begynner å se på oppskriften. Se hva du har og bruk det du liker, du kan bruke hvilken som helst oppskrift på vårruller og sløyfe alt du ikke liker eller ikke har i matskapet Det eneste du bør ha er rispapir eller lignende.
    Jeg pleier å ha i f. eks risnudler, noen strimler grønnsaker, svinekjøtt eller kylling i strimler, alt dampkokt og rørt i f. eks oystersaus eller soyasaus...
    Jeg bruker å fritere mine vårruller

Lykke til, det er morro å lage vårruller!

Her er en grei oppskrift jeg fant på nettet:

Vårruller med kyllingkjøttdeig
    12 vårruller

12 vårrullark (resten av pakken kan legges tilbake i fryseren)
    2 sjalottløk
    1 ss olivenolje
    400 g kyllingkjøttdeig
    2 fedd hvitløk
    1 baby fennikel eller 1/4 vanlig fennikel
    10 dråper vanlig tabasco
    20-25 dråper chipotle tabasco
    1/4 ts tørket chiliflak
    1 ts sambal oelek
    salt
    pepper
    1 ss olje til pensling

Finhakk løken og ha den i en stekepanne sammen med olivenoljen. La det surre på middels varme i noen minutter til løken har blitt blank. Den skal ikke bli brun. Ha i kyllingdeigen, sett opp varmen og gjennomstek den. Finhakk hvitløk og fennikel og ha det oppi sammen med resten av ingrediensene. Smak til med salt og pepper. Du sal kjenne at du blir litt svett i panna når du smaker.

La blandingen kjølne litt før du starter med rullingen. Er du framtidsrettet, kan du jo steke opp dette dagen før eller tidligere på dagen.

Ta fram ett og ett vårrullark og la de andre ligge i en bunke tildekket med et kjøkkenhåndkle. De tørker veldig fort ut. Legg kjøttblandingen som du ser på bildene. Ha litt vann på enden av rullen for å feste endene. Legg vårrullen, men skjøten ned, på et stekebrett.

Pensle rullene med olje før du steker dem midt i ovnen på 200 grader i 10-12 minutter.
    Sist endret av viola : 24-04-09 kl 19:19

3. Mm, risnudler hørtes gått ut å ha i!! Jeg tenkte på kål også jeg.. Elsker vårruller,og hva er vel bedre enn å lage dem selv.

Lager du mange om gangen? Hvor mange ark er det i hver pakke? (viss du vet det da,hihi)

Og,eeh, HVORDAN bretter vi?

EDIT:det står jo hvordan man bretter på linken din.

Ble medlem
    Feb 2009
    Sted
    nesten i Haugesund
    Min søsters eks-svigermor lagde noen enkle:

stekte kjøttdeig og finstrimla gulrot, løk og eventuelt anna grønnsaker du vil ha oppi. Krydder viss du vil ha det.
    Pakket det inn i rispapir.
    Det kan godt fryses slik.

Steik det på panne eller i ovnen. Aller best blir det jo fritert.

Serveres med saus til å dyppe i. Liker best sweet chili-saus.

Fikk det servert som fingermat, men kan jo lage litt tilbehør som ris o.l. viss du vil ha full middag.
    I allefall enkelt og slik som alle liker.

Sitat Opprinnelig skrevet av missy_vikky Vis innlegg
    Mm, risnudler hørtes gått ut å ha i!! Jeg tenkte på kål også jeg.. Elsker vårruller,og hva er vel bedre enn å lage dem selv.

Lager du mange om gangen? Hvor mange ark er det i hver pakke? (viss du vet det da,hihi)

Og,eeh, HVORDAN bretter vi?

EDIT:det står jo hvordan man bretter på linken din.
    Jeg mener å huske at det er 40 risark i pakken, jeg pleier å bruke opp alle Legg pakken med rispapir i et våt kjøkkenhåndkle når du har åpnet den. Bruk så mange ark som du har fyll til og legg det som måtte være igjen i fryseren. Det er mange måter å brette på, jeg breter diagonalt, begynner i det enne hjørnet.

Sitat Opprinnelig skrevet av lille-sjura Vis innlegg
    Min søsters eks-svigermor lagde noen enkle:

stekte kjøttdeig og finstrimla gulrot, løk og eventuelt anna grønnsaker du vil ha oppi. Krydder viss du vil ha det.
    Pakket det inn i rispapir.
    Det kan godt fryses slik.

Steik det på panne eller i ovnen. Aller best blir det jo fritert.

Serveres med saus til å dyppe i. Liker best sweet chili-saus.

Fikk det servert som fingermat, men kan jo lage litt tilbehør som ris o.l. viss du vil ha full middag.
    I allefall enkelt og slik som alle liker.
    Ja, det er omtrent slik vi også gjør det

Her fant jeg en oppskrift som ligner veldig på hvordan jeg gjør det.

Dette trenger du
    Til ca. 12 stk.

2 gulrøtter
    1 løk
    1/2 kinakål
    150 g bønnespirer
    3 hvitløksfedd, finhakket
    1 rød chili, finhakket
    1 ss revet ingefær
    saften fra 1/2 lime
    3 ss oystersauce
    2 ss lys soyasaus
    2 ts sesamolje
    en god håndfull hakket frisk koriander
    12 plater vårrull-deig, 20 x 20 cm (springroll pastry)
    soyaolje eller annen nøytral olje til steking og fritering

Dip:
    2 del hoisinsaus
    1 del sweet chili sauce
    sesamolje
    limesaft
    hakket frisk koriander

Slik gjør du
    Riv løk og gulrøtter på et rivjern og finsnitt kinakålen. Fres løk, gulrot og hvitløk et par minutter i en wokpanne eller stekepanne. Tilsett kinakål, chili og ingefær. La det frese litt før du har i bønnespirer, limesaft, oystersauce, soyasaus og sesamolje. Ha til slutt i koriander.

Avkjøl vårrullfyllet. La fyllet få renne godt av seg før du pakker dem, da unngår du at vårrulldeigen blir for bløt. Tin deigen og ta av et flak. Legg litt av fyllet i det ene hjørnet. Rull sammen og brett inn sidekantene. Pensle kantene med vann og rull vårrullen stramt sammen. Obs: Det må være minst to lag med deig rundt fyllet så den ikke sprekker under steking.

Varm to-tre cm olje i en stekepanne med høye kanter og friter vårrullene først med skjøten ned, snu,og friter dem på den andre siden. La vårrullene få renne av seg på litt kjøkkenpapir før servering. Bland sammen hoisinsaus og sweet chili. Smak dippen til med sesamolje, limesaft og koriander.

Tips
    Bland 150 g rensede hakkede reker, scampi, kongekrabbe, strimlet kylling eller stekt kjøttdeig i fyllet.

Hvordan går det? husk å ta bilder

Slik bretter jeg:

Her er min oppskrift; http://ingvildsmatblogg.blogspot.com...label/asiatisk

Sist jeg lagde glemte jeg å kjøpe kål, men tok i en liten kålrabi istedet, det smakte kjempegodt det også. Tror nok man kan bruke det man har og det vil likevel smake godt altså
    Klem fra Picasso
    -Tinus nov06 blir båret i
    Urban pouch, Bluebell Taitasi, Smileull

10. Nå skal vi lage vårruller, rettelse, sambo lager! det ble ingneting sist gang,hehe. Tar ikke bilder ettersom kjøkkenet vårt ikke er egnet til å ta bilder fra, men kan ta bilder av det ferdige produktet.

Lignende tråder

1. Enkel oppskrift på genser?
    By tosofo in forum Strikkehjelp
    Svar: 9
    Siste innlegg: 13-01-09, 13:56
  2. Enkel oppskrift på vest til gutt??
    By nanni in forum Strikkehjelp
    Svar: 3
    Siste innlegg: 13-09-08, 15:33
  3. Oppskrift på enkel bursdagskake?
    By LisjLinda in forum Mat og kosthold